Zoveel leuke dingen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ellen Meurs - WaarBenJij.nu Zoveel leuke dingen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ellen Meurs - WaarBenJij.nu

Zoveel leuke dingen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

06 Oktober 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Zoals jullie weten ben ik tijdens de Koreaanse Thanksgiving, 26 tot 30 september; Chuseok, naar Ulleungdo gegaan. Een eiland aan de oostkust wat helemaal niet toeristisch is. We zijn ’s nachts met de bus vertrokken en hebben op het vaste land nog de zonsopgang gezien en een hike door de natuur gemaakt in Mureung valley, wat weer eens bewees dat Korea een hele mooie natuur heeft. Hierna zijn we met de veerboot naar Ulleungdo gegaan. Met een reisorganisatie hebben Vanda, Hélène en ik en nog 120 andere mensen, grotendeels bestaande uit leraren, een bus tour gedaan rond het hele eiland, en wow het eiland is zo mooi. Ook hebben we gezwommen in het mooiste helder blauwe zeewater na een wandeling van zo’n 4 uur naar de top van een berg waar we geen uitzicht hadden vanwege mist. Na deze wandeling hebben we gezwommen met volle maan. Helaas was de volgende dag de veerboot naar Dokdo eiland, een eiland tussen Japan en Korea waar ze nog steeds een beetje strijd om hebben, halverwege kapot waardoor we meteen terug moesten. Dus we gingen naar het strand waar we van een cliff af het mooie blauw groene water in zijn gesprongen. Hierna zijn we gaan wandelen naar het hotel, en onderweg kwamen we een heel mooi uitzicht over het water en een deel van het eiland tegen. Als diner hebben we echt verse inktvis, mosselen en andere vis op. Verser krijg je ze echt niet. Op dag 4, de laatste dag zijn we met een kabelbaan omhoog gegaan om weer een uitzicht te bekijken en zijn we, om toch nog maar iets van Dokdo te zien, naar het Dokdo museum geweest. Op dinsdag gingen we naar huis en de weg terug met de veerboot was een hel. Het leek wel alsof we in een achtbaan zaten en helaas kon de mevrouw achter mij dat niet heel goed hendelen. Ondanks dat, was het een supertoffe trip.

Donderdag was er weer een ‘office pub’ met alle mensen van SNU buddy en hebben we gezellig drankjes gedaan in een Café. Netty was jarig, en zoals het hoort hadden wij een taart voor haal gehaald, we waren alleen net de enige; dus ze had er nu twee. Tijdens de office pub hadden ze eeen armdruk wedstrijd georganiseerd, alleen dit liep niet erg goed af, aangezien één van de heren zijn arm had gebroken en naar het ziekenhuis moest. Na de office pub zijn we naar een club geweest; ‘Syndrome’ in Gangnam. In deze club was er een VIP tafel voor SNU buddy geregeld en dus hadden we goede drankjes. Ook hebben ze een zwembad in het midden van de club, say What?. Koreanen blijven een apart volkje, aan de ene kant zijn ze verlegen en aan de andere kant gaan ze helemaal uit hun dak.

Op vrijdag ben ik naar een Baseball game geweest; Hanwha Eagles tegen LG Twins. In het stadion was het erg fris, dus ik had nooit gedacht dat we er voor 3 uur zouden zitten. Maar de teams hadden beide hun eigen cheerleaders en muziek die het publiek enthousiast maakte, en dit werkte aanstekelijk. Iedereen deed in volle overtuiging mee en dit was haast nog leuker om te zien dan de wedstrijd zelf.

Zaterdag hadden we een Buddy activiteit waar we spellen rondom de campus speelden. En ’s avonds was er een grote vuurwerkshow die bij de Han river werd gegeven. Onderweg daar naartoe was het ontzettend druk in de metro en ook bij de Han river was het stampvol. We kwamen iets na zevenen aan en de Amerikaanse show was al begonnen en het zag er zo gaaf uit. Het zag zwart van de mensen en heel veel lichtegevende lichtjes van telefoons. Toen eenmaal de Koreaanse show begon werd het enthousiasme groter van alle mensen om ons heen. Het leek even alsof het al oud en nieuw was. Terug naar huis was drama. Het was zo druk dat we maar gewoon met de stroom meeliepen, die ondertussen de weg had overgenomen in plaats van de stoep, en uiteindelijk eindigde we met een sandwich met omelet als diner, waarna de metro al wat rustiger was geworden.

En toen was het alweer zondag! Vandaag ben ik met Camilla, Cynthia en Reyhan naar Everland geweest, wat zo’n 2 uur reizen was. Het is een groot pretpark van Samsung en het park was verdeeld in verschillende thema’s. Het park was al helemaal Halloween-proof en overal zag je een oranje/paarse tint, pompoenen, doodshoofden of een magere hein terugkomen, heel tof! Onze favoriete attractie lag in ‘The walking dead’, de T-express, en heeft een hele steile daling naar beneden waardoor ik in het begin wel bang was, maar daarna alleen maar vaker wilden. We hebben rondjes gelopen door het park, waar ze ook een hele grote tuin met ‘Holland village’ hadden en ’s avonds hebben we nog de Moonlight parade gezien met allemaal lichtgevende praalwagens. Wat een supertoffe dag en wat een leuk pretpark was dit.

Maandag heb ik me Jen de Gwanaksa Mountain beklommen. De berg zelf was niet echt heel moeilijk, eerder heel mooi, omdat je midden in de natuur rondloopt, terwijl je weet dat links en rechts van je gewoon een stad ligt. Eenmaal boven kon in niet geloven dat dit ons uitzicht was, we zagen gewoon heel Seoul. Hier hebben we nog een hele tijd gezeten voordat we weer naar beneden gingen, wat was dat genieten zeg.

Dinsdag zou eigenlijk een hele gewone dag worden, maar er was een festival aan de gang op campus. Overal stonden eettentjes met eten van over de hele wereld. Ook stonden er eetkraampjes van wat ajummi’s en adjhussi’s en waren er foodtrucks te vinden. Ik wist al waar ik ging lunchen. Ik heb een soort Indonesische loempia op en een Indiaas krokant aardappelballetje? Op. Erg lekker. Wat heel fijn was, was dat er ook cocktails werden geserveerd, dus heerlijk op het gras in het zonnetje met een cocktail met meloensmaak, mijn dag kon niet meer stuk. Uiteindelijk hebben we er de hele dag gezeten en schoven er steeds allerlei mensen aan. Er was karaoke en een groot podium die vreselijke herrie maakte, in volume en in zang/instrument, dus dat was een minpuntje. Ook heb ik met Emma nog een henna laten zetten en hebben we ‘streetfood’ als diner gehad. Hierna even chill een filmpje gekeken in de bieb en om 21:00 nog even terug. Gelukkig kon ik een jas lenen, want het was echt nog heel erg leuk. Met alle Koreanen dansen voor het podium, en ook hier gingen ze weer helemaal los. Wat een verassende topavond!