Het aftellen is begonnen?! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ellen Meurs - WaarBenJij.nu Het aftellen is begonnen?! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ellen Meurs - WaarBenJij.nu

Het aftellen is begonnen?!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

29 November 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Oké bij deze alle clichés zijn waar, want wat vliegt de tijd! Nog minder dan 2 weken en dan ga ik al richting Japan en zeg ik voor het grote gedeelte al gedag tegen Seoul en de meeste mensen die ik hier ontmoet heb. Ik wil er niet aan denken, maar het is onontkomelijk. Gelukkig moedigt dit mij juist aan om nog zoveel mogelijk leuke dingen te doen.

Zoals vorige week maandag toen het een regenachtige dag in Seoul was, zijn netty en ik naar Ewha Woman’s university in Seoul geweest. De universiteit heeft mooie oude gebouwen, maar de buurt zelf is nog leuker. Allemaal kleine leuke winkeltjes en cafeetjes, dus we hebben hier ons prima vermaakt. Hierna zijn we nog naar de Kwajang foodmarket geweest en hebben o.a. pancake, tteokbokki (rijstcake met een pittige saus) en gimbap op.

De dag erna had ik gewoon weer Buddhism les, maar ook een lunch in een best wel fancy (Lotte) hotel. Jonah (Canada), Simen (Norwegen) en ik hadden ons aangemeld voor een lecture over de Russia-Korean relations en kregen een presentatie van de Russische ambassade. Helaas was hij niet erg goed te verstaan, door het gebrek aan effectief gebruik van een microfoon. Wel zat er bij deze lecture een lunch inbegrepen en hebben we dus heerlijk geluncht inclusief dessert buffet. In de avond heb ik met Vanda Catching Fire gekeken in de bibliotheek als voorbereiding op Mockingjay part 2, part 1 hadden ze namelijk niet. Dus binnenkort naar de bios voor part 2!

Op woensdag heb ik Shannon van Ulleungdo weer gezien, we hebben samen met Vanda gezellig geluncht in Silim en dit was waarschijnlijk de laatste keer dat ik haar zag, aangezien ze in een klein dorpje in het zuiden woont. We hebben pan fried rice op, de rijst in het warme pannetje brandt dus een soort van aan waardoor de rijst lekker knapperig wordt. In de avond had ik een kookworkshop waar ik gimbap, de Koreaanse sushi en Tteokbokki (rijstcake in hete saus) ging maken. Het was nog gelukt ook! Ja het was een typisch Koreaanse dag, namelijk alleen maar eten.

De volgende dag had ik mijn Buddhism presentatie over de relatie van Buddhism tot Social Media en of Social media de core values van Buddhism ook verandert. Het ging best wel goed, dus daar was ik blij mee. In de avond ben ik weer naar het sjieke Lotte Hotel geweest waar dit keer een bijeenkomst was om de relatie van Japan en Korea te vieren. Er waren speciaal Japanners ingevlogen om de echte Japanse ramen aan ons te laten proeven, en dit is beter dan de instant ramen die Korea heeft. Na heerlijk gegeten te hebben met een adembenemend uitzicht zijn we daarna naar de wekelijkse Office pub van SNUBuddy geweest en daarna hebben we nog fried chicken op.

In het weekend namen Netty en ik deel aan een Temple Stay program. De Geumsunsa temple in Bukhansan National Parc was ons thuis voor twee dagen en bestond uit meerdere tempels. We waren met een groep van 20 personen, waaronder nog een Nederlands, Duits en Belgisch meisje. We hebben de eerste dag in onze speciale monniken outfit 108 buigingen gemaakt, het complex een beetje verkent en mochten we op de draken gong (geen idee of het zo heet) slaan. Ook hebben we een thee ceremonie met een vrouwelijke monk gedaan en mochten we allerlei vragen stellen. Om 09:00 gingen we naar bed en stonden de volgende dag om 04:45 op, het viel me zelfs nog mee. We begonnen met een aantal buigingen, gevolgd door een halfuur mediteren. Hierna hadden we een uur pauze, hadden we net zo goed langer kunnen slapen, waarna het ontbijt voor ons klaarstond. Na het ontbijt hebben we een kleine bergwandeling gedaan en daarna hebben we een prayer beads gemaakt, een ketting met 108 kraaltjes voor elke buiging die je naar Buddha doet. Hierna was alweer het einde van onze tempelstay.
In de avond hebben we geweldige unlimited sushi op, gevolgd door Mockingjay part 2, dus na de templestay meteen part 1 gekeken zodat ik voor de avond op de hoogte was.

Op maandag zijn we maar meteen doorgegaan met sightseeing en zijn we naar een klein eilandje bij Incheon gegaan. Na een beetje verkeerd gereisd te hebben, oftewel 1,5 uur langer onderweg, waren we na een wandelingetje bij de veerboot die ons in 5 minuten overvoer naar het eiland. Het was een redelijk frisse dag, maar dit weerhield ons er niet van om naar het strand te gaan, tevens waar dit eiland om bekend staat. Het was totaal niet druk onderweg naar het strand, en we zagen aardig wat locals die bezig waren met het inmaken van meer dan 100 kilo kimchi of het openmaken van oesters. Echt op de Koreaanse manier, zitten op een omgekeerde emmer buiten op straat. Aangekomen op het strand, we waren uiteraard de enige, lekker uitgewaaid en genoten van de zonsondergang. De eerste dag toen ik aankwam hier in Seoul zag ik een hele mooi brug, die ik vanaf dit eiland ook weer zag. We besloten de taxi te pakken en hier overheen te rijden, en de brug was echt heel mooi. Moest ook wel want we waren fijn opgelicht door de taxi chauffeur.

De volgende dag heb ik met Hyemin gimbap (Koreaanse sushi) met ei eromheen gegeten, nog nooit hier gezien maar zeker lekker! Hierna zijn we naar een koor performance geweest op de campus, waar ze alleen maar liederen in het Koreaans zongen, heel mooi.

Vanaf het moment ik hoorde dat ik op exchange ging naar Korea heb ik een specifieke achtergrond op mijn laptop, waarop een Buddha naar de stad kijkt. Nu ben ik er eindelijk achter gekomen welke tempel dit is en daar zijn Netty en ik vandaag heen gegaan. Het was de Bogeunsa tempel en die lag midden tussen de hoge, glazen gebouwen. Het was een groot tempelcomplex en echt de moeite waard. Na nog wat shoppen ondergronds hebben we ondanks de regen ook de tempel en de Buddha bij avond kunnen aanschouwen en toen was hij zelfs nog mooier. Als diner heb ik dit keer Koreaanse barbecue met groene thee poeder op. En wow dit was lekker! Met name de groenten, alleen beetje jammer dat ik achteraf hoorde dat het hevig gezoet was met suiker. Maar over het vlees deden ze dus wat groene thee poeder en dan bakte je het op een hete plaat, echt een goede combi.

Donderdag was het weer tijd voor de wekelijkse Office Pub, voorafgaand hebben Netty en ik een heel populair Indiaas restaurantje geprobeerd en wow, wat hebben we hier lekker gegeten. Heerlijk naan brood met verschillende soorten curry. Je lees het al goed, het draait deze week voornamelijk om eten. Ik denk ook dat ik dat uiteindelijk het meest ga missen, alle smaaksensaties die ze hier hebben is echt geweldig. Dus de laatste weken hier maar zoveel mogelijk van proeven.

De dag erna hadden we met het o zo serieuze vak ‘Special topics in Business Administration’ een field trip naar de National Assembly. Het gebouw was imposant en de belangrijkste vergaderruimte was ook heel tof om te zien, alleen het had allemaal weinig met business te maken. Hier kregen we nog een korte lecture van de goede leraar van vorige week en ook mijn ‘Legal aspect of Business’ leraar was hier aanwezig.

Zaterdag was nu ik erover schrijf, waarschijnlijk mijn laatste dag sightseeing hier in Korea. De komende 2 weken ben ik heel druk met school, Japan en het pakken van mijn spullen en gedag zeggen. Met de buddygroep zijn we naar Incheon geweest en hebben hier in China town rondgelopen en streetfood geprobeerd (o.a. een deegbroodje gevuld met cream cheese en een vissenijshoorn gevuld met cornflakes en ijs) en daarna zijn we naar een mural village gegaan wat bestond uit allerlei Disney-achtige huisjes met zoveel felle kleuren bij elkaar. Alles was mierzoet en één groot sprookje. ’s Avonds heb ik met een aantal Duitse meiden wijn gedronken, we leken net een groepje alcoholisten die 3 maanden niet zonder wijn kunnen. Maar het was niet verkeerd om weer even een glaasje wijn te drinken. Hierna zijn we lekker wezen stappen in Hongdae waarna we met de eerste metro weer naar huis gingen.

En alweer de laatste dag van de week waar we met de buddygroep een fotoshoot gepland hadden. In het zwart, wit en rood gingen we met z’n allen op de foto. Wat ga ik deze mensen missen. Ik heb zoveel over andere culturen en geloven geleerd, we hebben samen zoveel dingen van Korea gezien, gedaan en ontdekt. Echt een heel gek idee dat het afscheid haast al om de hoek staat. Ik ben nog niet klaar om afscheid te nemen van deze toffe mensen en dit mooie land.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Jaa!! Vanaf nu tot en met Kerst ben ik op Uitwisseling in Korea en mijn avonturen en ervaringen kun je hier lezen :D xx

Actief sinds 21 Aug. 2015
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 12070

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2015 - 31 December 2015

Bachelor Exchange in Seoul, Korea

Landen bezocht: