Tourist! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ellen Meurs - WaarBenJij.nu Tourist! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ellen Meurs - WaarBenJij.nu

Tourist!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 Augustus 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Ja vandaag staat sightseeing op de planning. In Seoul heb je heel veel tempels/paleizen die in een park midden in de stad liggen. Het contrast van dit stukje historie en de moderne gebouwen eromheen leek mij meer dan boeiend en de moeite waard om vandaag richting Gyeongbokgung te gaan. Hier staat het koninklijke paleis van de Joseon familie, de koning en koningin toendertijd. Door Japanse invasies is 90% van het paleis weggevaagd. Maar de Koreaanse overheid is het aan het namaken, ze zijn nu op 26% en in 2030 moet dat 76% van het hele complex worden. Nee, dit heb ik niet van wikipedia of de Koreaanse versie hiervan. Ik heb met een tour meegelopen waarin een in Koreaanse kledij geklede mevrouw het uitlegde in best wel goed Engels. Toen ik net aankwam bij het paleis, was precies de wisseling van de wacht van de ‘guards’ bezig. Allemaal mooi in traditionele kledij geklede mannen met vlaggen in hun hand en een chinees rijsthoedje op hun hoofd liepen in de volle zon te paraderen richting hun nieuwe plek voor het komende uur. Die 26% waar ik nu doorheen ben gelopen is echt onvoorstelbaar groot. Er zijn zoveel gebouwen/paleizen met hele mooie details. En dan heb je ook nog ‘The Royal Garden’, die echt immens was, zo ongeveer wel te vergelijken met Versailles. Het was vandaag trouwens echt verdomd warm, 28 graden, maar het voelde echt als 38 graden. Vast iets met de luchtvochtigheid te maken, die blijkt hier vaak te schommelen. Om 6 uur had ik afgesproken met mensen van hetzelfde buddy groepje als ik. Een buddy is een Koreaan van je universiteit die jou onder zijn hoede neemt. In een buddy groepje zitten meerdere buddies en meerdere internationals. We gingen gezellig met z’n allen eten. Uiteindelijk zijn we naar Myeongdong, wat een super nachtleven en shopping gebied blijkt te zijn, en daar zijn we in een traditioneel Koreaanse restaurant beland. Iets wat je echt ooit gedaan moet hebben als je in Korea bent is een ‘Korean Barbecue’. Dus vandaag was het zover en had ik voor het eerst mijn ‘Korean Barbecue’! En oh het was zo lekker. We hadden rundvlees en varkensvlees en een soort gat in de tafel waar ze een pan met brandend hout in zette. Hierna kwam een rooster erop te liggen en boven het rooster was al meteen een afzuigpijp die ervoor zorgde dat we geen rook hadden. Naast het vlees heb je in Korea de welbekende ‘Side- dishes’, dit zijn allemaal gerechtjes die je naast je eten krijgt en er soort van bij hoort. Als iets daarvan op is, kun je altijd nieuwe krijgen. Deze bijgerechten bestonden vanavond uit; Kimchi, pittige noodles?, salade, Tofu, knoflook, bonen en worteltjes met nog iets? Het was in ieder geval ontzettend lekker.
Na uitgebreid elkaar te leren kennen tijdens het diner, gingen we naar een mustsee! The N Seoul Tower. Deze toren geeft je een supermooi overzicht van de hele stad, met name ’s avonds is het erg mooi, net wat wij van plan waren Wel blijkt het een plek te zijn waar veel stelletjes op date gaan of veel koppels naar toegaan. Dit was ook duidelijk te zien aan de bomen die versierd waren met hangslotjes evenals de relingen van de laagste uitkijkpost. Na van het uitzicht te hebben genoten wilde we weer terug naar ons huis toe. Helaas bleek dat we onze laatste bus gemist hadden en het dus een taxi werd. Maar aangezien we op een berg stonden, kon de taxi op een of andere reden niet naar boven, dus mochten we eerst naar beneden wandelen voordat we de taxi in konden. We zijn eindelijk beneden en hebben een taxi staande weten te houden. Blijkt, ook taxi chauffeurs kunnen echt geen woord Engels, dus het duurde nog zo’n 10 minuten voordat meneer snapte waar we nu eindelijk heen moesten. Gelukkig wel op de juiste plek afgezet :D Ik heb erg genoten van het toerist zijn, dus daar ga ik morgen na hopelijk een goede nachtrust, ik en airco niet echt een goede combi, weer iets nieuws ontdekken! Welterusten!

• 23 Augustus 2015 - 21:37

Marian Vermeulen:

Hoi Ellen

Wat een mooie verslagen zeg. Het klinkt of je er al weken bent. Wat heb je al veel gezien en gedaan! Dat gaat helemaal goed komen daar met jou!