Walking tour! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ellen Meurs - WaarBenJij.nu Walking tour! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ellen Meurs - WaarBenJij.nu

Walking tour!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

14 September 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Eindelijk is het weer tijd voor een beetje sightseeing. Jen heeft een site waarmee je gratis wandelroutes in Seoul kunt doen met een gids. Deze gidsen worden betaald door de stad Seoul zelf, erg chill. Dus om 2 uur hadden we afgesproken met deze gids in Hyewha, dichtbij Dongdaemun. Hier stond al een mooie tempel naast een drukke weg en allemaal moderne gebouwen. Op een gegeven moment zagen we een man met een parapluutje, bergschoenen en een rugtas om een beetje om zich heen te kijken, dus dat moest vast onze gids zijn. Yep dat is hem. Uiteindelijk kwam er nog een Frans meisje en zou er nog iemand uit Amerika komen, alleen die kwam niet opdagen. We begonnen bij de tempel, wat geen tempel maar een ‘gate’, poort, bleek te zijn. Om Seoul was namelijk één grote stadsmuur gebouwd om de hele stad te beschermen, wat door vier gates werd verbonden. Deze gates hebben allemaal hun eigen manier van architectuur. Eenmaal verder liepen we langs de muur omhoog waar de gids vertelden over de verschillende stenen die gebruikt werden laten zien van wanneer dat stuk gemaakt/gerenoveerd is. Ook vertelden hij dat er 97 districten waren die ieder een deel van de muur voor hun rekening namen om te bouwen of te onderhouden, dat gedeelte ben ik even kwijt. De berg word Naksan, ook wel Naktasan wat Kamelenrug betekent, genoemd. De gehele muur is 18,2 kilometer lang en is op sommige punten kapot/beschadigd en vernield, waardoor hij niet meer volledig verbonden is. Het uitzicht was ontzettend mooi, ondanks dat we niet eens heel hoog waren (124 m), maar o wat genoot ik er van om op een berg te lopen en al iets van een overzicht te hebben over deze geweldige stad. Na wat foto’s gemaakt te hebben en nog meer informatie zijn we richting beneden gelopen, waar we in een klein museum (oftewel een vierkante kamer met foto’s, uitleg en tekeningen op de muren) veel informatie over de berg en de dorpjes omheen vonden. Het bleek dat Seoul National University, de eerste universiteit hier in Seoul was, en dit gebied bezet heeft gehouden. Uiteindelijk verder naar beneden wilden de universiteit allemaal luxe huizen/gebouwen neerzetten, maar na een protest werden dit gebouwen die voor kunst bedoeld werden. Op de architectuur van deze gebouwen zijn ze erg trots, terwijl het best wel een Westerse bouwstijl is, wat ik persoonlijk erg zonde vind. Na vervolging van onze tocht naar beneden kwamen we nog langs een dorpje; Ihwa, wat bekent staat om de kleurige tekeningen van kunstenaars. Die waren duidelijk aanwezig op de trappen die beschilderd was als een aquarium. Nog verder beneden kwamen we ook een grote wand tegen die als canvas diende. Hier beneden, bij de artiestengebouwen met de Westerse architectuur was het einde van de tour en bedankte we de lieve man. Na nog even geskyped te hebben met het thuisfront gingen we naar Dongdaemun, op weg naar de markt, die we eerdaags gemist hadden. Na nog een kleine, maar mooie en sfeervolle wandeling langs de gate en een klein stukje muur, maar dit keer aan de andere kant, hadden we nog een mooi uitzicht voordat we naar de markt gingen. Het grappige is, de vorige keer dat we opzoek waren naar de markt, kwamen we deze gate al tegen en dachten we dat het een tempel was en hebben we een foto gemaakt. (zie eerder verslag) Dus echt supertoevallig! Ook dit keer konden we de markt niet vinden, en volgens mij begint deze (nacht)markt pas om 22:00, dus we gaan wel een andere keer, driemaal scheepsrecht! Dus na een kleine wandeling langs het ‘bekende’ ingegraven kanaal met hele mooie lichtjes, natuur en fonteintjes, hierover woensdag meer, want dan gaan we hier uitgebreid heen met de buddy groep, zijn we richting SNU station gegaan om te gaan dineren. Hier verzamelden we met James, Veronique, Yorim, Anton, een Zweedse jongen, en wij tweetjes. We bestelden een soort wokpan die in het midden van je tafel op een ingebouwd gasfornuis staat, wat ondertussen nu wel redelijk normaal voelt. In deze pan zat kool, kip, ricecake (de dikke noodle waar ik eerder over gesproken heb), nog wat groenten en chewy (elastische) ramen (noodle-soort), anders klinkt het zo gek, elastische ramen haha. En hierover zat een pittige saus. Eerst dacht ik dat het te pittig zou zijn, maar dat viel gelukkig uiteindelijk heel erg mee. IK heb ontzettend lekker gegeten en weer een toffe interessante dag gehad. Benieuwd of de lessen dit kunnen overtreffen.